Nachtvluchten drastisch beperkt
Door een onzorgvuldigheid van minister Joke Schauvliege in 2016 besliste de Raad van State op 8 november 2018 om haar ministerieel besluit inzake nachtvluchten in Oostende te vernietigen.
Hierdoor mag op de luchthaven Oostende-Brugge tussen 23u00 en 06u00 geen enkel vliegtuig meer landen of opstijgen met een geluidsniveau hoger dan QC 12.
Deze maatregel treft vooral de vrachtvliegtuigen van het type B-747-400, AN-124 en AN-12.
De beslissing van de Raad van State komt zeer ongelegen bij de aanvang van de drukke winterperiode.
Tevens worden de onderhandelingen met nieuwe cargo-operators sterk gehypothekeerd.
Even ter verduidelijking de gang van zaken resumeren:
In 2015 diende de luchthavenuitbater een aanvraag in om een wijziging te bekomen van de bestaande milieuvergunning.
Deze vergunning voorzag de toelating van jaarlijks 1080 bewegingen met een geluidscoëfficiënt van maximaal QC 12.
Teneinde de luchthaven aantrekkelijker te maken voor vrachtklanten vroeg de luchthaven om de helft van het quotum, zijnde 540 vluchten, toe te laten met geluidscoëfficiënt tot maximaal QC 37.
De toen bevoegde gedeputeerde voor milieu van de provincie West-Vlaanderen stond een afwijking toe van slechts 180 vluchten met QC 26.
Actiegroep WILOO ging hiertegen in beroep bij de minister van Leefmilieu, die in 2016, tegen het advies van de dienst milieuvergunningen, de afwijking van de deputatie van West-Vlaanderen goedkeurde.
Voortaan mocht de luchthaven dus maximaal 180 vluchten per jaar aanvaarden met maximaal QC 26.
In de praktijk werden bijlange niet zo veel "afwijkende" vluchten uitgevoerd, maar beschikte de luchthaven over een veilige buffer voor vrachtklanten.
WILOO legde zich opnieuw niet neer bij de beslissing van de minister en stapte naar de Raad van State.
Deze laatste vernietigde op 8 november j.l. de afwijkende beslissing van minister Schauvliege wegens "onvoldoende gemotiveerd".
Daardoor blijkt zeer duidelijk dat de Raad van State niet de inhoud van het besluit afkeurde, maar wel de onderbouwing van het dossier door de minister.
Deze ministeriële nalatigheid heeft wel zeer zware gevolgen, want met onmiddellijke ingang van de schorsing mag de luchthaven geen enkele nachtvlucht boven QC 12 meer aanvaarden.
De minister zal nu een nieuw stevig gemotiveerd besluit moeten nemen, nadat de volledige procedure tot afwijking van de bestaande milieuvergunning doorlopen wordt!
Alle betrokken diensten zijn dus weer voor een tijd zoet, maar ondertussen wordt het aantrekken van nieuwe vrachtklanten sterk gehinderd.